Velkommen til nye Psykopp.no!

Ulykken vi aldri glemmer

Hva skjedde egentlig da Alexander L. Kielland kantret og 123 mistet livet? Det skal Riksrevisjonen nå prøve å finne svar på – og en bok kan gi mange svar.

Norgeshistoriens verste industriulykke.123 omkom, 89 overlevde. 27. mars 1980 kantret boligplattformen «Alexander L.Kielland» i Nordsjøen. Ulykken preget en hel nasjon - og gjør det fortsatt.

Alexander Kielland-plattformen kantret 27. mars 1980, da ett av dens fem ben ble revet av i høy sjø. 123 mennesker omkom og 89 ble reddet. Foto: NRK, gjengitt med tillatelse

Det har aldri blitt helt ro rundt verken årsak, hendelsesforløp eller ansvarsforhold. Granskingsrapporten som kom året etterpå konkluderte med at ulykken skyldtes en sveisefeil, men redningsutstyr og fluktveier var heller ikke i orden. Verken selskaper eller myndigheter ble stilt til ansvar for at katastrofen skjedde. Granskingen har også fått kritikk for å være lukket og holdt unna offentligheten. 

Pårørende og overlevende sitter fortsatt, snart 40 år etter ulykken, med en rekke ubesvarte spørsmål. 

Derfor er det mange som nå er glad for at Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget vil gi Riksrevisjonen i oppdrag om å gå gjennom «Kielland»-saken på nytt. Formelt er det Stortinget som gir oppdraget til Riksrevisjonen. Det skjer i juni.

- Gjennombrudd

Historieprofessor Marie Smith-Solbakken ved Universitetet i Stavanger mener den nye granskingen er et stort gjennombrudd. Hun har selv jobbet med å kartlegge hva som skjedde, og hun har gitt ut boken «Råolje» på Hertervig Forlag sammen med Tord F. Paulsen

Boken, som du kan bestille her, dokumenterer sider ved ulykkeshendelsen og etterspillet som tidligere ikke er kjent. Bak ligger et omfattende arbeid hvor forfatterne gir stemme og anerkjennelse til mange som mener at de ikke ble hørt etter ulykken.

– Vi skal lytte til de etterlatte og de som overlevde. Et massivt flertall av dem er ikke fornøyde med svarene de har fått. Vi har en moralsk forpliktelse overfor de menneskene, sa professoren til Stavanger Aftenblad da de omtalte nyheten.

I boken møter du overlevende, pårørende, øyenvitner, redningsmannskap, kolleger, arbeidsgivere og representanter fra myndigheter og offentlighet. Gjennom nåtidige foto og korte personlige utsagn deler de erfaringer og minner.

Råolje er en visuell dokumentarbok. Hensikten er ikke å dokumentere den konkrete hendelsen, men å vise hvordan fenomenet «Kielland»- ulykken fortsatt preger individ og samfunn. Leserne får møte de involverte der de er, her og nå. I fotofortellingen kommer leseren tett på enkeltmenneskene som er historien om «Kielland». Flere av disse utdyper også ulike perspektiver rundt ulykken i bokens siste del. Samlet gir dette en nær, genuin og mangefasettert beretning om norgeshistoriens største industrikatastrofe.

- En fantastisk humanistisk forskerprestasjon; erkjennelsesutvidende, kritisk og dypt meningsfullt. Stemmene i denne boken vil berøre deg, sier May Brith Ohman Nielsen, professor i historie ved Universitetet i Agder om boken. 

Skulle bli far

Historien til oljearbeider Anders Helliksen er blant dem som fortelles. Han var 20 somre gammel da han i mars 1980 dro ut på jobb på Ekofiskfeltet. Like før avgang, fikk han beskjed fra sin kjære. Hun var gravid. De ventet barn. For en lykke!

Bare noen dager senere, 27. mars, var han sikker på at han aldri kom til å få møte sitt barn. Helliksen satt i lugaren med venner da dramaet startet den kvelden. Boligplattformen begynte å kantre, skap og møbler ble slengt veggimellom på lugaren. Helliksen klarte å klatre ut av vinduet, i bare trusen. Han handlet på instinkt. Ute på dekk fikk han dramaet midt i fleisen.

- Min eneste tanke er å komme meg fort over dekk og til det høyeste punktet, for her begynner tunge ting å rase. Akkurat idet jeg med få centimeters klaring passerer gruppen med folk, sklir en 18-fots container inn i dem. Jeg hører metallsmell, men i tillegg en lyd jeg aldri før eller senere har hørt: Lyden av menneskekropper som presses sammen. Ingen skrik rekker å komme fra dem, men jeg blir oversprøytet av bløte kroppsdeler og blod, forteller Helliksen i boken.

Helliksen kjemper seg videre mot toppen, og på veien ser han en kamerat delt i to av en vinsj. Helliksen havner tilslutt i den iskalde Nordsjøen, men blir til slutt hentet opp avredningspersonell. Han var en av de 89 som overlevde.

Skjebner på land

I boken møter du også andre på som på sin måte var involvert, for eksempel taxisjåføren Reidar Håland, som stod på Heliporten tidlig om morgenen etter og ventet på helikoptrene som kom inn fra ulykkesstedet. Håland fikk i oppdrag å kjøre en av de overlevende hjem. 

- Han stod der, på heliporten, barbeint i bare bukse og t-skjorte. Uten jakke. Han var en av de som hadde overlevd. Jeg spurte om jeg skulle følge ham inn da vi kom frem. Han svarte det var folk i huset. Jeg spurte ikke mer, men jeg brydde meg om det som hadde hendt ham.

Aktuell

Boken «Råolje» har en ekstra aktualitet idag, ettersom det Riksrevisjonen nå skal gjennomgå ulykken på ny – 39 år etter ulykken.

last ned
Vedlegg
INTERESSERT I NYHETER eller INFORMASJON FRA OSS?
Registrer din epostadresse

Thank you! Your submission
has been received!

Oops! Something went wrong while submitting